Dersin Adı | Gastronomide Yeni Eğilimler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 232 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Soru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin değişen yemek kültürleri sonucu gastronomi alanında ortaya çıkan yeni eğilim ve gelişmeler hakkında bilgi edinmelerini sağlayarak, bu eğilim ve gelişmelerin yiyecek içecek sektör ve işletmelerinin uygulamaları, tüketici davranışları ve çevre üzerindeki etkilerini incelemektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, gastronomi alanında ortaya çıkan yeni eğilim ve gelişmeler hakkında bilgi edinilerek, bu eğilim ve gelişmelerin yiyecek içecek sektör ve işletmelerinin uygulamaları ile tüketiciler açısından etki ve yansımaları incelenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Gastronomi Kavram ve Tarihine Genel Bakış | Scarpato, R. (2003). Gastronomy as a tourist product: The perspective of gastronomy studies. In Tourism and gastronomy (pp. 65-84). Routledge. |
3 | Gastronomi ve Turizm İlişkisi | Scarpato, R. (2003). Gastronomy as a tourist product: The perspective of gastronomy studies. In Tourism and gastronomy (pp. 65-84). Routledge. |
4 | Nörogastronomi: Tat ve Lezzet | Shepherd, G. (2011). Neurogastronomy: How the brain creates flavor and why it matters. New York Chichester, West Sussex: Columbia University Press. |
5 | Gastronomide Alternatif Protein Kaynakları: Lab-Et, Yenilebilir Böcekler | Bhat, Z. F., Kumar, S., & Bhat, H. F. (2017). In vitro meat: A future animal-free harvest. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(4), 782-789. van Huis, A. (2020). Edible insects. Handbook of eating and drinking: Interdisciplinary Perspectives, 965-980. |
6 | Gastronomide Alternatif Beslenme Biçimleri: Veganizm, Bitkisel Bazlı Beslenme, Çiğ Beslenme | Newton, D. E. (2019). Vegetarianism and veganism: A reference handbook (Contemporary World Issues). ABC-Clio, LLC. Estell, M., Hughes, J., & Grafenauer, S. (2021). Plant protein and plant-based meat alternatives: Consumer and nutrition professional attitudes and perceptions. Sustainability, 13(3), 1478. Thircuir, S. (2020). From culture to nature? The raw food diet and the ideal of natural eating. Food, Culture & Society, 23(4), 506-522. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Gastronomi ve Sağlık: Fonksiyonel Gıdalar, Azami Şeffaflık (Clean Supreme) | Tur, J. A., & Bibiloni, M. M. (2016). Functional foods. Encyclopedia of food and health, 157–161. Güneş, S. G. (2013). Eco-gastronomy, tourism and sustainability: The rise of sustainable restaurants in the world. Organization, 16, 17. |
9 | Gastronomi ve Sürdürülebilirlik: Organik Tarım, Şehir Tarımı, Dikey Tarım, Hücresel Tarım | Rinaldi, C. (2017). Food and gastronomy for sustainable place development: A multidisciplinary analysis of different theoretical approaches. Sustainability, 9(10), 1748. Majeed, F. S. A., Shokry, M., & Mohamed, M. (2020). Changing the urban foodscape: Gastronomic center for food education and agrotechnology. Journal of Critical Reviews, 7(8). Ercili-Cura, D., & Barth, D. (2021). Cellular agriculture: Lab grown foods. American Chemical Society. |
10 | Gastronomi ve Sürdürülebilirlik: Karbon Ayak İzi, Su Ayak İzi, Karbon Etiketlemesi | Rinaldi, C. (2017). Food and gastronomy for sustainable place development: A multidisciplinary analysis of different theoretical approaches. Sustainability, 9(10), 1748. Jackson, N., Konar, M., & Hoekstra, A. Y. (2015). The water footprint of food aid. Sustainability, 7(6), 6435-6456. Babakhani, N., Lee, A., & Dolnicar, S. (2020). Carbon labels on restaurant menus: do people pay attention to them?. Journal of Sustainable Tourism, 28(1), 51-68. |
11 | Gastronomi ve Sürdürülebilirlik: Yeşil Restoranlar, Hiper Yerel Tedarik, Sıfır Atık | Güneş, S. G. (2013). Eco-gastronomy, tourism and sustainability: The rise of sustainable restaurants in the world. Organization, 16, 17. De Chabert-Rios, J., & Deale, C. S. (2018). Taking the local food movement one step further: An exploratory case study of hyper-local restaurants. Tourism and Hospitality Research, 18(3), 388-399. |
12 | Ara Sınav | |
13 | Gastronomi ve Dini Duyarlılıklar: Helal Gıda ve Koşer | Tieman, M., & Hassan, F. H. (2015). Convergence of food systems: Kosher, Christian and Halal. British Food Journal. |
14 | Gastronomi ve Endüstri 4.0 | Güneş, E., Bayram, Ş. B., Özkan, M., & Nizamlıoğlu, H. F. (2018). Gastronomy four zero (4.0). International Journal of Environmental Pollution and Environmental Modelling, 1(3), 77-84. |
15 | Ödev Sunumları | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Scarpato, R. (2003). Gastronomy as a tourist product: The perspective of gastronomy studies (pp. 65-84). In Hjalager, A. M., & Richards, G. (Eds.). (2003). Tourism and gastronomy. Routledge. ISBN: 9780415510998 Shepherd, G. (2011). Neurogastronomy: How the Brain Creates Flavor and Why It Matters. New York Chichester, West Sussex: Columbia University Press. doi: 10.7312/shep15910 Bhat, Z. F., Kumar, S., & Bhat, H. F. (2017). In vitro meat: A future animal-free harvest. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(4), 782-789. doi: 10.1080/10408398.2014.924899 van Huis, A. (2020). Edible insects. Handbook of eating and drinking: Interdisciplinary Perspectives, 965-980. doi: 10.1017/S0029665116000069. Newton, D. E. (2019). Vegetarianism and veganism: A reference handbook (Contemporary World Issues) ABC-Clio, LLC. ISBN: 9781440867637 Estell, M., Hughes, J., & Grafenauer, S. (2021). Plant protein and plant-based meat alternatives: Consumer and nutrition professional attitudes and perceptions. Sustainability, 13(3), 1478. doi: 10.3390/su13031478 Thircuir, S. (2020). From culture to nature? The raw food diet and the ideal of natural eating. Food, Culture & Society, 23(4), 506-522. doi: 10.1080/15528014.2020.1773672 Tur, J. A., & Bibiloni, M. M. (2016). Functional foods. Encyclopedia of food and health, 157–161. doi: 10.1016/b978-0-12-384947-2.00340-8 Rinaldi, C. (2017). Food and gastronomy for sustainable place development: A multidisciplinary analysis of different theoretical approaches. Sustainability, 9(10), 1748. doi: 10.3390/su9101748 Majeed, F. S. A., Shokry, M., & Mohamed, M. (2020). Changing the urban foodscape: Gastronomic center for food education and agrotechnology. Journal of Critical Reviews, 7(8). doi: 10.31838/jcr.07.07.01 Ercili-Cura, D., & Barth, D. (2021). Cellular agriculture: Lab grown foods. American Chemical Society. doi: 10.1021/acs.infocus.7e4007 Jackson, N., Konar, M., & Hoekstra, A. Y. (2015). The water footprint of food aid. Sustainability, 7(6), 6435-6456. doi: https://doi.org/10.3390/su7066435 Babakhani, N., Lee, A., & Dolnicar, S. (2020). Carbon labels on restaurant menus: do people pay attention to them?. Journal of Sustainable Tourism, 28(1), 51-68. doi: 10.1080/09669582.2019.1670187 Güneş, S. G. (2013). Eco-gastronomy, tourism and sustainability: The rise of sustainable restaurants in the world. Organization, 16, 17. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/60670068/ De Chabert-Rios, J., & Deale, C. S. (2018). Taking the local food movement one step further: An exploratory case study of hyper-local restaurants. Tourism and Hospitality Research, 18(3), 388-399. doi: 10.1177/1467358416666137 Tieman, M., & Hassan, F. H. (2015). Convergence of food systems: Kosher, Christian and Halal. British Food Journal. doi: 10.1108/BFJ-02-2015-0058 Güneş, E., Bayram, Ş. B., Özkan, M., & Nizamlıoğlu, H. F. (2018). Gastronomy four zero (4.0). International Journal of Environmental Pollution and Environmental Modelling, 1(3), 77-84. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/555347 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 14 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 7 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 11 | |
Final Sınavı | 1 | 15 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | |||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | |||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | |||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | X | ||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır
| X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | X | ||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | |||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | |||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest